lördag 6 april 2013

Gettysburg

Då så kära vänner. Här kommer första delen om resan.

Vi flög ut från Madison till DC förra tisdagen och kom fram på kvällen. Jag blev direkt förtjust i området och vet inte om det berodde på den välskötta asfalten (jo, sånt är tydligt viktigt för mig...), de böljande landskapet eller den mäktiga Potomac floden. Vi hämtade ut vår hyrbil och körde upp till Gettysburg där vi skulle spendera första natten. Vi fick ett lustigt hotellrum som såg ut som att det tillhörde ett gammalt par. Komplett med virkade kuddfodral och allt. Eftersom vi kom fram ganska sent på kvällen var Gettysburgs gator fyllda med turister och skolklasser som gick historiska nattvandringar/spökvandringar. Gettysburg är ju nämligen en viktig plats när det kommer till amerikansk historia eftersom flera viktiga slag ägde runt där under amerikanska inbördeskriget.
Harrisburg
Dagen därpå åt vi en riktigt kass hotellfrukost (jag kan inte för mitt liv förstå de ställen som väljer att servera sin frukost på plasttallrikar) åkte vi till Gettysburgmuseet för att få en historielektion om amerikanska inbördeskriget. Sedan körde vi en tur med bilen på en sk "auto tour". Dvs en egenguidad tur kring Gettysburg där viktiga fältslag ägde rum. Överallt stod stora monument och minnesmärken  uppställda och det var lite häftigt att se. Vi höll oss dock mest i bilen eftersom vinden var svinkall...
Gettysburg
Vi åt en risig lunch på en "tavern" som gjorde sitt bästa för att utgöra sig för att vara en historisk plats. Grejen var bara det att man kunde liksom inte riktigt se om källarlokalen i fråga var från 17-1800 talet eller byggd på 2000-talet eftersom de få stearinljus som var utställda, knappast mäktade med att lysa upp allt. Fast jag tyckte ändå om Gettysburg. Trots att allt var anpassat för turism och därmed extremt rent och "tillrättalagt", så var det en pittoresk liten stad med vacker arkitektur. Utan tvekan värd ett stopp. Och för den som är intresserad av amerikansk historia är det säkert ännu mer relevant.
GettysburgGettysburg
Efter Gettysburg var det dags att kolla in ett gäng träbroar. Men det låter jag Kristoffer berätta om. Så jag hoppar raskt vidare till att berätta att efter träbroarna kom vi fram till Harrisburg. Vi hann inte med mer en en liten tur på stan innan vi bestämde oss för att det fick bli middag på hotellet eftersom vi var dödens trötta efter dagens fullspäckade schema.