onsdag 17 april 2013

Covered Bridges in Perry County, Pennsylvania

Då ska jag försöka sammanfatta den delen av min och Linas resa till Pennsylvania som var mer jobb-relaterad. Ni ska inte tro att det var något semester vi var på inte. Nej då! Jobba på dagarna och ... äta mat?... på kvällarna.

Låt oss nu se... vi har lämnat Gettysburg efter lunch växlat över så att Lina kör och jag navigerar. Jag har lagt upp en ganska ambitiös plan på att försöka se sju broar denna dagen. Det visade ju sig inte vara något problem eftersom det kryllar av träbroar i södra Pennsylvania.

Panorama vy över en "Queen post" fackverkskonstruktion. 
Typisk "Burr-acrh" bro. En kombination av fackverks- och bågkonstruktion. Väldigt vanlig för täckte träbroar här i USA. Jag skrev väl lite mer historia om den typen i ett tidigare träbroinlägg.

Lina poserar "glatt" fram Mt. Pleasant Bridge. (Åhh vilken fin jacka, undra vem som har köpt den till henne??)
Jag framför dagen mest udda konstruktionstyp (se bilden nedan)

Denna bron som löper i två spann är en kombination av "Burr-arch" och "Multiple Queen post". 

När det konstruktionstyper för täckta träbroar så är det "Burr-arch" som dominerar i Pennsylvania. Jag tror att 75% av broarna vi såg var av denna typen. Men vi sprang på en och annan lite annorlunda fackverkskonstruktion också. Som bron på bilderna ovan. Jag har aldrig sett något sådant tidigare. Det skulle vara ganska komplicerat att analysera denna konstruktionen med dagens metoder. Täck du har f--n gjorde dom för 130 år sedan?

I USA så är nästan alla täckta träbroar med på en bevarandelista alt. en kulturminneslista. Det gör att man inte få riva eller ändra på utseendet allt för mycket. Men sedan finns det en ekonomisk faktor i det hela också. Det är ganska dyrt att restaurera broar som man inte har underhållit ordentligt. Broarna konstruerades ju inte heller för dagens tunga trafik utan den var väl en hästapolle eller två som passerade över samtidigt. Så i Perry county så har man tyvärr förstärkt alla täckta broar med rejäla stålbakar på undersidan. Vad man har kvar är egentligen en stålbalksbro men en trälada ovanpå. Men jag har hört att man jobbar på att försöka återskapa det ursprungliga i så stor utsträckning som möjligt. I Lancaster county (som var dag två och får komma i nästa inlägg) har man struntat att använda stål i de flesta fall. Så där var det "riktiga" träbroar. Vi såg en del "alternativa" lösningar när man har tyngre trafik som behöver passera. Kör jämte bron vettja!


Så här såg många av broarna ut underifrån. En sorglig syn för en träbronörd. Stålet ser väl inte så jäkla hett ut om man ska vara helt ärlig. Och det ska man ju.
Om man inte kan köra igenom...
... så får man köra vid sidan.

En sak är säker i alla fall. Man bygger inte träbroar idag med samma snickarglädje. Jag tog lite bilder som visar lite olika skarvar. De flesta täckta träbroar är väldigt vackra, vilket är ganska svårt att fånga på bild. Men jag gör som alltid ett tappert försök att göra dom rättvisa.

Såhär fina och exakta skarvar gör man inte så ofta. Enklare att använda sig av några stålbeslag för att sätta ihop delarna. Men på den tiden då det inte var ett alternativ så fick man använda hjärnan. Jobbigt!

Kanske inte det vackraste slitplanket jag har sett. Men en lite annorlunda lösning. Slipper man använda så långa brädor.

Det här är nog en av mina favoritskarvar. En skarv som överför dragkrafter. Observera att det liggen en träbit i mitten som fungerar som en "shear key". Väldigt vacker!
Detta är bilen som vi rullade runt på landsvägarna i Pennsylvania och några andra delstater. Hejja Dodgen.

Jag ser ljuset i tunneln, för att dra ett uppenbart skämt.
Vackra broar var det ja!
Det får vara allt för denna gången. Jag ber om ursäkt för att det dröjde så länge innan detta inlägget kom. Hoppas att nästa inlägg kommer lite snabbare. Några kommentarer kanske snabbar på processen.
Nu ska vi åka och hämta Linas bror på flygplatsen. Det ska bli roligt att se Johan för första gången på 7-8 månader.

Tack och hej!

2 kommentarer:

  1. Vad kul att läsa om ditt arbete där borta, tycker det låter så intressant. Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Åhh va roligt att en fellow konstruktör (som kan uppskatta denna ädla konst) är inne och följer mitt arbete ;)
    Hoppas allt är bra med dig Cia! Det var otroligt länge sedan!

    SvaraRadera