tisdag 26 februari 2013

Snabba köttbullar

Kära vänner. Nu ska ni få en beskrivning i köttbullsrullande som heter duga. Det råkar nämligen vara så att jag är lite av en fanatiker när det kommer till utformning av köttbullar. Jag tycker att de köttbullar man lagar själv är godast, men det brukar ju tyvärr ta lite lång tid och många gånger har i alla fall jag dragit mig för att ställa mig och rulla köttbullar just därför. Men nu är det ändring på det! Fast innan jag börjar min beskrivning om hur det går till att rulla köttbullar i superfart så vill jag börja med att dela med mig av mina kriterier för hemmagjorda köttbullar.

Två saker är, enligt mig, mycket viktiga när man gör köttbullar:
1 Storlek; köttbullar ska i min mening alltid vara små
2 Fyllning/Smak; ju mer kryddor - desto bättre. På vintern/julen är det självklart ett överflöd av kryddpeppar som gäller, men annars tycker jag att det är roligt att variera kryddningen så mycket som möjligt

Eftersom just mitt första "kriterium" kan vara rätt tidskrävande att få till så tänkte jag tipsa er om ett supersmart sätt att rulla köttbullar på som jag testade i vintras. Just den här metoden är något som jag har gått och funderat på rätt länge och så plötsligt läste jag en blogg (har gömt vilken) där skribenten gjort just det jag tänkt på. Så nu tänkte jag dela med mig av det till er. Så att ni ska spara er dyrbara tid.

Så här går det i alla fall till. (Ber på förhand om ursäkt i fall det inte ser så gott ut. Själv tycker jag att det ser supergott ut, men jag har förstått att alla inte uppskattar åsynen av rått kött på samma sätt som jag...)

1: Blanda en smaskig smet
Hur man rullar köttbullar
2: Lägg över smeten i en platspåse
Hur man rullar köttbullar
3. Klipp ett litet hål i plastpåsen. Diametern på hålet ska ungefär motsvara den diametern på önskade köttbullar
Hur man rullar köttbullar
4: Spritsa ut "korvar"
Hur man rullar köttbullar
5. Klipp korvarna som små kuber
Hur man rullar köttbullar
6. Rulla
Hur man rullar köttbullar
7: Stek i panna eller i ugn och ät med något gott. Just dessa hamnade i Kristoffers smaskiga tomatsås och fick stå och puttra någon timme innan det var dags att äta, så rent tekniskt, var ju de inte så snabba att göra. Fast de var ju fortfarande snabba att rulla :)
Hur man rullar köttbullar
Lycka till!

2 kommentarer:

  1. bra tips lina!
    på jobbet brukar vi använda spritspåse.
    det funkar också om du ska testa dig fram till snabbaste metoden.
    let me know how it goes!
    kram jo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Tyvärr äger jag ingen spritspåse (och dessutom orkar jag inte diska) så därför fick det bli en platspåse. (Och jag som trodde att jag kommit på något helt banbrytande - och så visar det sig att proffsen har gjort detta för länge sedan.)
      Jag tänker mig att när jag kommer hem ska jag testa att använda matberedaren och bara koppla på de det där munstycket man har när man gör korv. Så behöver man ju bara trycka på en knapp :) vad tror du om det? Borde fungera tycker jag.
      kram kram

      Radera