torsdag 11 oktober 2012

Norska vikingar

I kväll ska jag börja en minikurs om norska vikingar. Vikingar?! tänker ni. Jo men nu ä det så att det är något som jag tycker är nästan lika intressant som Kristoffer tycker att träbroar är. Jag tycker det är fascinerande med deras samhällskultur. Deras resor både i öst och väst. Deras skepp. Konstruktionen på deras långhus. Allt är spännande och så avlägset. Speciellt deras tro. Om det är någon tro jag önskar att jag kunde anamma så är det nog den nordiska mytologin. Tänk vad häftigt liksom med en gris som man äter upp varje kväll och som på något mystiskt sätt återuppstår nästa dag - så att man kan äta den igen! Eller det faktum att den första mannen och kvinnan skulle ha skapats av svetten i armhålan på en man, som i sin tur skapades av krocken mellan hetta och rimfrost. Hur festligt (och i många fall, äckligt) som helst ju!
Oden, Fenrisulven, Frej och Surt (1905), målning av Emil Doepler. Hämtad från den säkra källan  wikipedia

Jag kom i kontakt med kursen i helgen när jag volontärarbetade på Lakeshore Path (mer om det i ett senare inlägg kanske). Den första personen jag träffade den dagen lyckades nämligen på något mystiskt sätt komma in på vikingatemat redan i andra meningen (det var alltså han som tog upp det, inte jag, vill jag bara poängtera). Varpå jag glatt utbrast "I love vikings!" Hrm... ja det här med att vara cool och hålla någon form av pokerface har aldrig varit min starka sida. Och tur är väl det. Eller ja. Egentligen borde jag väl vänta med det utlåtandet till efter kursen egentligen... Men det där med att vänta är ju inte heller min starka sida :)

Translation: Today I'm preparing for my first class about norse vikings. I know that this might seem a bit strange but norse mythology is probably (one of) my favorite ancient mythology. So of course I'm exited. Expecting the course to be a HUGE hit :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar