fredag 19 oktober 2012

Mat för en gräsänka

När man är gräsänka får man äta precis vad man vill! Så igår kväll när jag var själv så gjorde jag en av mina favoriträtter som jag har gjort så ofta att Kristoffer har tröttnat på den - nämligen pasta med bacon, rucula och getost. Ända sedan Kristoffer åt den rätten hos en kompis (tack Cia!) och sedan testade att laga den hemma, så har jag älskat den. Eftersom jag inte har smakat "originalet" själv så har jag egentligen ingen aning om hur den "ska" smaka, men tycker att jag i alla fall har hittat en egen supergod variant. Den är också vansinnigt enkel att göra och man kan variera det precis hur mycket man vill. Så därför tänkte jag dela med mig av den :)

Som grund behöver man:
-pasta
-bacon
-rödlök
-rucula
-getost
Sedan kan man lägga till massa grejer t.ex. pinjenötter eller walnötter.
Till kryddningen behöver man
-salt
-peppar
-parmesan
-gärna lite balsamvinäger
bacon
Börja med att steka baconen knapriga och koka pastan samtdidigt. Mot slutet stekte jag baconen i balsamvinäger för att få lite extra smak. Man behöver inte ha så mycket bacon, det är mest för att ge smak (tycker jag i alla fall).

rödlök
Skiva rödlöken och stek tillsammans med baconen när det är någon minut kvar av pastan, eller när du inte orkar vänta längre. Om man lägger till walnötter eller något annat är det lämpligt att göra det nu.

Skölj ruculan, ta upp pastan och blanda ner både ruculan och pastan med baconen och löken. Blanda i getosten och smaka av med (salt och) peppar.

pasta med bacon och rucula och ost

Servera med riven parmesan på!

Translation: Home alone so I'm treating myself to one of my favorite dishes - Pasta with bacon, rucula, red onion, goat cheese, parmesan cheese and anything else you like :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar