lördag 13 oktober 2012

Madison vs. Gbg

Jag har ju gjort en jämförelse mellan Gbg och Madison innan men jag sitter fortfarande inne på massa saker som jag tänkte dela med mig av. Så här kommer lite mer jämförelser

Trevlighetsfaktorn
Alltså alla amerikaner jag har stött på här i Madison är verkligen hur trevliga som helst. Bara grejen att man säger "hi" till busschauffören när man går på och "thank you" eller "have a good one/day/evening/weekend" när man går av tycker jag är fantastiskt. Känns som att hemma i Sverige är det är några få som säger hej till chauffören när man går på och knappt ingen som tackar när de går av. Och när man kommer till kassan när man köper mat så frågar den som sitter i kassan nästan alltid "find everything alright today?" naturligtvis efter att ha hälsat med ett "how are you". (Om man då säger att nej "eh, do you know if you have pearl suggar?" så ser dem genast till att hjälpa en leta upp det. Nu fanns ju visserligen inte pearl suggar men de försökte i alla fall.) Avslutas också alltid med "have a good one/day/evening/weekend". Jag vet att det kanske tillhör deras jobb att säga de där standardfraserna men jag tycker ändå att det är fantastiskt trevligt.
Och en sak till. När man är ute och springer eller promenerar så hälsar folk. En nick, ett leende eller till och med ett tydligt "god morning"som man ska försöker svara med ett trevligt "flämt, pust, hello, flämt". Jobbigt men ack så trevligt.

IMG_2820 Parantes: Undantag på trevlighetsfaktorn. Igår frågade jag om jag fick fota en gubbe (bild ovan) som satt och målade. "Why not. Everyone else does", svarade han surt.
"Eh, okay, but I just wanted to make sure-"stammade jag.
"You don't have to ask." Hepp. Nåja, det skakade jag snabbt av mig och knäppte först en bild. Bytte perspektiv och tog en till varpå han säger: "What, are you writing a biography about me now?"
"Eh. No, but I'm just here for a few months so..." började jag och försökte förklara vad jag gör här. Well well. Sedan var jag tvungen att gå tillbaka till honom för jag hade tappat mina (läs Kristoffers) solglasögon. Då bytte han helt taktik och var supertrevlig och pratade om att det skulle bli 70grader och åska imorn (idag alltså) så det var därför han passade på att vara ute idag (igår alltså, rörigt det här). Hrm. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om honom, men han är nog trevlig egentligen...

IMG_1906
Kristoffer sin favoritavdelning i vår mataffär Copps.
Ordning i affärer
I vissa avseenden är jag en ganska strukturerad person. Jo men det är sant. Det är jag faktiskt! Och just det här med att hitta rätt i mataffärer är lite tricky. I vissa affärer är matvarorna nämligen uppdelade efter breakfast, lunch, dinner, snack osv. I andra i något som liknar den svenska "modellen". Men kom för guds skull inte och tro att bara för att det liknar svensk ordning skulle vara svensk ordning t.ex. att bakformar och bakplåtspapper skulle finnas på samma ställe. Oh nej. Bakformar=cupcake formar alltså finns de vid cupcake-mixerna (säger man så?) och bakformar finns på rulle, alltså finns de bland gladpack och aluminiumfolie. Aluminiumformarna däremot finns naturligtvis bland andra ungsformar.
Och hittar du ost på ett ställe så kan du räkna med att de finns på ytterligare ett. Eller kanske inte. Det är liksom det som är grejen. Man vet inte. Eller jag har i alla fall ingen aning om strukturen. Än i alla fall. Tack och lov att mjölken har en egen hylla så att jag inte missar den åtminstone :)

Påslakarn = lyx
Vi har letat efter några vettiga påslakan ända sedan vi kom hit. Men de som finns är svindyra så vi har än så länge varit förpassade till vanliga, äckliga lakan. Nej de är naturligtvis inte alls äckliga, men jag gillar dem helt enkelt inte. Tycker att det är lätt frustrerande att vakna upp med antingen ett lakan eller ett täcke på sig. De korvar liksom ihop sig under natten. Hur gör amerikanarna när de sover undrar jag. har de en annan sovteknik än vad jag har eller gillar de helt enkelt att bli surpriced när de vaknar? Mycket märkligt. Jakten på påslakan fortsätter!

IMG_2804
Nu ska vi äta frukost och sedan på Wisconsin Festival (blev inget Farmers Market idag tyvärr).

Translation: Another comparison between Gothenburg and Madison and some pretty pictures to look at :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar