söndag 3 februari 2013

Food inc.

I julklapp fick jag bland annat en film om mat av Kristoffer. Nej, ingen film om hur man lagar mat alltså, utan en film om hur vår mat produceras. Jag blev så klart superglad för den eftersom det visar hur väl han känner mig. Att han vet precis vad som är viktigt för mig. Men jag har ändå medvetet valt bort att titta på den ett tag eftersom jag har varit rädd för att titta på den. (Rädd för en film om mat. Hur fånigt låter inte det? Nåja, jag tror inte att jag är ensam om det.) Jag vet ju rätt mycket om hur jävligt hur det går till att producera mat och att ytterligare vidga vyerna känns faktiskt ganska läskigt. Samtidigt tycker jag ju att det är viktigt att jag vet hur det faktiskt går till att producera det jag ska äta, det jag ska ha på mig eller det jag på annat sätt konsumera. För det är viktigt att vara medveten. Oberoende av hur vi väljer, så tycker jag att det är viktigt att vi gör ett aktivit val. Att vi inte bara roffar åt oss något av gammal vana. Jag tycker att det är viktigt att inte bara se till vad prislappen säger, utan att veta den egentligen betyder. Det är också viktigt att veta att vi har ett val, att vi har en röst och att vi, som de så fint uttryckte det i filmen, "kan välja att göra vår röst hörd tre gånger om dagen", till varje måltid. Men det är svårt. Det kräver att vi som konsumenter tittar på en andragradsekvation i stället för en enkel addition/subtraktion. Det kräver att vi vågar se sådant som är obehagligt att titta på. Därför vill jag rekommendera alla att se filmen Food inc. Den är obehaglig att titta på. Men inte desto mindre viktig för det.

Här kommer lite lösryckt fakta om (mestadels amerikansk) mat.
  • En vanligt amerikansk "supermark" har omkring 47 000 olika produkter, varav de flesta produceras av en handfull företag.
  • USA har 13 (!) slakterier - Sverige har ca 60
  • 1972 utförde amerikanska FDA (Food and Drug Administration) ca. 50 000 säkerhetsinspektioner på maten. 2006 gjorde man 9164. I Sverige gjordes ca 700 kontroller under 2011.
  • 1996 när Monsanto introducerade en typ av (genmodifierad) sojaböna kontrollerade de 2% av den marknaden. Idag innehåller över 90% av sojabönorna i USA Monsantos patenterade gen.
  • I USA behöver inte genetiskt modifierade produkter märkas. I EU har vi världens hårdaste lagstiftning kring GMO (genetiskt modifierade organismer) och all mat som innehåller GMO måste märkas.
Det här kanske låter som en riktigt rutten lista. Men det finns faktiskt ljuspunkter. I USA är ekologisk mat det snabbast växande matsegmentet och ökar med ca. 20% årligen - ett bra exempel på att vi som konsumenter kan göra skillnad. Kolla till exempel på naturvårdsverkets hemsida - de har massa bra tips på hållbara produkter.

Ha en skön söndag!

Translation: Food inc. is a film that I recomend everyone to see. Click the google "translate" sign to the right for a full translation.

4 kommentarer:

  1. Bra! Kritiskt granskande är alltid ok mat,kläder,det som skrivs & vad du vill? Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Ett viktigt och tänkvärt inlägg Lina. För visst är det så att det stora ansvaret ligger hos oss konsumenter. Det är vi som styr vad vi stoppar ner i våra kundvagnar och slutligen in i munnen. Och idag kräver det en stor medvetenhet när du som konsument gör dina val. Kritiskt tänkande. Istället för att titta bara på en prislapp tänka på vad som är bra för min kropp, för djuren, för miljön, för lantbruket och landskapet. Kanske är det inte den ekologiska maten som är dyr utan helt enkelt den billiga maten som är alldeles för billig?

    Tack för tipset om filmen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så känner jag också. Här i staterna är ju maten dessutom löjligt billig redan på grund av låga skatter bland annat så det är inte direkt svårt att välja att köpa nått kg ekologisk kyckling för 5dollar.

      Vill dock varna lite för att den är läskig. Jag tror jag blundade mig igenom typ 1/5 av filmen. Det räckte att jag hörde och satt och kollade på Kristoffer när han grimaserade.

      kram Lina

      Radera