torsdag 20 december 2012

Snow day från jobbet

Idag är det ”snow day” i Madison! Ovädret som Lina skrev om igår är här. Redan igår innan det började så beslutade man att alla skolor skulle vara stängda idag. Min chefs chef på FPL kom in till mig igår morse och sa ”don’t even bother coming in tomorrow”. Nu kanske det låter som om jag fått sparken, men så är det inte utan han la till ”bring stuff to work from home”. Men man beslutade att stänga labbet idag också pga av ovädret. Ärligt talat så tycker jag att det är lite överdrivet men vem är jag att klaga. Vid lunch idag så ska "snow storm" övergå i en "snow blizzard" vilket låter lite tuffare. 

Så här såg det ut tidigt i morse plus att det har snöat hela förmiddagen. Det är våran insnöade bil i mitten. 

Däremot så måste jag klaga lite över det amerikanska enhetssystemet. Jag menar va f—n är farenheit för temperaturskala?? Visst Kelvin är kanske den mest logiska skalan med noll grader vid den absoluta nollpunkten (-273.15 °C). Dock så är ju Celsius skalan kanske mer praktiskt tillämpbar och enklare att relatera till där vatten fryser vid noll och kokar vid 100 grader. Sen är ju Celsius skalan direkt relaterad till Kelvin vilket förenklar. Han var allt bra smart den där Anders Celsius. Vad har Fahrenheit för referenspunkter då? Jo ursprungligen så satte Daniel Gabriel  Fahrenheit (klart att det ska vara en tysk till att skapa en så konstig skala). Till Fahrenheits försvar så var det trots allt det första försöket att skapa en temperaturskala till den redan uppfunna termometern på tidiga 1700-talet. Fahrenheit satte nollpunkten till den lägsta temperatur man kunde åstadkomma genom att blada isvatten och salmiak. Det gav en temperatur som är ca. -18 °C.  Fahreheit antog sedan att kroppstemperaturen var 96 grader. Skalan delades sedan in i 12 delar som sedan delades in i åtta delar var (8 x 12 = 96). Tyvärr så är inte kropstemperaturen 35,6 °C (96 °F) utan mer 37.0 °C (98.6 °F). Sorry Fahrenheit men din temperaturskala är inte särskilt logisk. Därav så använder ju hela värden Celsius som temperaturskala med undantag för USA (inom läkarvården och vetenskap så använder man Celsius även i USA).

Mitt nästa problemområde är att man har samma namn för massa och kraft! Varför…. Varför?? Era puckon, det är ju som upplagt för att man ska missa det. Här använder man enheten pounds (lb.) för att beskriva en massa. En 2.24 pound är 1 kg. Som dom flesta känner till så faller saker och ting på vår jord neråt. När det faller så accelererar det med 9.82 m/s2 i Sverige. Detta ger upphov till enheten Newton (efter den sköna snubben med äpplet) som är en kraft som är lika med ett kilo multiplicerat med accelerationen 9.81 m/s2. Detta är Newtons andra lag. OK, alla med? Massa = kilo (kg), Kraft = Newton (N). Här i goa USA så gäller: Massa = pound (lb), Kraft = pound (lb). Har man tur så kan man hitta att vissa skriver ut lbm och lbf vilket står för pound-mass och pound-force, men det är dock inte så vanligt. Så nu när jag satt och räknade här i USA så fick jag inte riktigt ihop det med enheterna för deformationer på träbroarna. Det visade sig att jag hade inte multiplicerat massan med gravitationsaccelerationen. Lite pinsamt för min egen del, men för t ex moment och tvärkrafterna så blir ju enheterna rätt oberoende på om jag använder lbm eller lbm. Jag får ju ut momentet lb * in och kraften lb. En när man blandar in elasticitetsmodulen så gäller det att det är rätt enhet. 
Long story short, jävla punkon till att använda samma namn för två snarlika saker. 

När man googlar på pounds här i USA så kommer den brittiska valutan upp. Festligt!

Del tre som jag redan skrivit om en gång är enheten ton. Enligt S.I. så är 1 ton = 1000 kg. Eftersom jag skrev tidigare att 1 kg är 2.2 lb så är därför 1 ton = 2240 lb. Men här i USA så är 1 ton = 2000 lb. What the f—k. Man kallar det för long ton (det normala runt om i världen) och short ton (pucko enheten här). 

Ibland så undrar man hur i hel-ete lyckades dom landa på månen?? 

Men dom har ju god mat… och jätte god öl… och så är dom supertrevliga… och det är fin natur… och det mesta är superbekvämt. Så vem bryr sig och några knasiga enheter?? 
Jo jag! Skitjobbigt när jag blandar ihop mina pounds och pounds. 

1 kommentar:

  1. Så,så! Andas länge och lååångsamt så ska du se att det känns lite bättre!
    Stoor kram från Gerti

    SvaraRadera