onsdag 26 december 2012

Dan före dan före doppardan

Mitt i allt julstök tar vi en liten tillbakablick på vad vi gjorde i lördags.
20121222-IMG_5447
Vi började dagen med brunch på Marigold. Vi har ju varit där en gång tidigare så vi bröt mönstret att testa en ny brunchrestaurang varje helg, men maten var super, juicen god och servitörerna hade julvästar på sig så vi var rätt nöjda med vårt val ändå.
20121222-IMG_5441
"Ta ner handen så att man ser ansikte"
"Men det är så soligt så jag måste kisa med ögonen"
"Ja men då ser man ju att det är soligt"

20121222-IMG_5421
Kristoffer med en kopia av the Liberty Bell.
Efter det kultiverade vi oss genom att vara med på en guidad tur på Capitolium. Det är verkligen en pampig byggnad som det märks att man har tagit tid på sig att bygga. Det är den tredje Capitolium byggnaden i Madison på samma plats. Den första tyckte man inte var tillräckligt fin och så uppfyllde den inte sitt syfte så den rev man efter bara några år. Den andra byggnaden brann ner och nu står alltså dagens byggnad där. 11 år tog de på sig att bygga den och för att ha tid till att samla in konst och marmor från hela världen. Det är den näst största Capitolium byggnaden i USA efter den i D.C.
20121222-IMG_5381
Jag med en Wisconsin badger och på en sköld med Wisconsins motto - Forward
I Capitolium sitter Wisconsins Senat, Guvenör, Parlament och Högsta domstol. Det var så vackert att jag nästan blev lite sugen på att ge mig in i politiken bara för att få en chans att sitta där. Men jag antar att man behöver ha någon form av politisk övertygelse också. Kanske är värt att skaffa sig en sådan ändå, bara för att få klappa på deras lycko-grävling ;)
20121222-IMG_5402
Det fanns också en stor julgran i mitten av Rotundan med dekorationer som gjorts av skolbarn.
20121222-IMG_5490
På kvällen åkte vi för att spana på lite julbelysning. Det var svårt att hitta några överdrivet dekorerade hus, trots att alla amerikanska julfilmer tydligt visar att att det borde finnas kilometervis med sådana! Men vi åkte till Olin Park där olika företag hade satt upp ett gäng olika "figurer". Jag tyckte att en släde som drogs av Buffalo Wild Wings bufflar var festligast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar