tisdag 9 oktober 2012

Gbg vs Madison

När jag kommer till ett nytt land har jag ett (kanske lite smått irriterande) behov av att jämföra det med hur det är hemma i Sverige. Ju längre jag befinner mig i det där andra landet desto mer patriotisk blir jag och tenderar att tycka att Sverige är det bästa landet i världen att leva och bo i. Inte alltid så attraktivt... Hursomhelst så tänkte jag ge mig på en liten jämförelse av Göteborg och Madison. (Sverige vs USA känns inte riktigt läge just nu. Får väl se om det är något jag vågar mig på i framtiden.) Men, för stunden är det alltså Gbg vs Madison. Here we go.
IMG_2215

Mjölk
Jag. Älskar. Mjölk. Jag kan inte hjälpa det. Jag vet att det inte är något man ska bälga i sig som vuxen men det är ju såååå gott! Jag kan dricka det som det är men jag har det också i mitt te och i mitt kaffe (mängder ska det vara). Och jag måste säga att jag var ganska orolig när jag såg raderna av plastbunkar med mjölk i affärerna. Wisconsin må vara Americas dairy land, men liksom, vad vet amrikanarna om mjölk, tänkte jag. Ganska mycket har det visat sig. Lika god mjölk här som hemma i Sverige.

Öl
Här hänvisar jag till min makes analyser och nöjer mig med att säga att det jag har druckit/ har varit bra, utom Raging Bitch, men det kanske man förstår på namnet...

Buss
Madison har ett ganska litet nätverk med busslinjer men vi bor precis vid en gratisbuss som går runt campusområdet. Campusområdet omfattar typ halva centrala Madison. Så gratisbuss alltså. Need I say more?
IMG_2132Cykelvägar/trottoarer
Extremt bra. Folk springer och cyklar precis överallt i Madison. Mycket bättre utbyggt än i Gbg. Dock har jag fortfarande inte hittat en lagom billig och bra cykel än. Men jag letar för fullt.

Säkerhet på motorcykel
Alltså, Madison/Wisconsin har en sjukt konstig lag som säger att den som kör motorcykel, vespa eller liknande inte behöver ha hjälm, men om det är en passagerare med så måste den personen ha hjälm. Ja, jag säger då det. Amerikanarnas önskan om att regeringen minsann inte ska få bestämma si eller så, kan te sig lite konstigt ibland.

Vädret
Tja, än så länge leder Madison STORT jämfört med gbg.
IMG_0059
Pengar
Tricky det där. Visst är det häftigt med massa sedlar och tuffa checkar, men jag föredrar nog fortfarande att bara ha med mig ett kort. Får återkomma med ett utlåtande om det här känner jag.

Skatt/Moms
Jag avskyr att man inte skriver ut hela summan på vad saker och ting kostar i affärerna. Om det står ett pris på en vara så vill jag liksom att det ska vara det priset. Jag vill inte behöva bekymra mig med att räkna om priset även om det bara handlar om att addera 5%. Så man kan väl sammanfatta det med att jag gillar slutsumman på varorna här men jag vill att det verkliga priset ska vara synligt.

Återvinning
En av mina favoritsysselsättningar (okej kanske inte riktigt men jag är för det) hemma i Sverige. Så det känns lite konstigt att jag måste slänga plats, glas, aluminium och plåt i samma låda. Åh andra sidan tycker jag att det är rätt gött att ha en matkvarn för alla matrester...

Det var det jag kom på just nu. Jag har många fler iakttagelser men vi börjar med det här i alla fall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar