lördag 1 juni 2013

Seattle

Lördagen började vi med en tur på Pike Place Fish Market som kanske framförallt är känt för att fiskhandlarna kastar fisken fram och tillbaka över kyldisken.
SeattleSeattleSeattle
På vägen dit gick vi förbi en konstinstallation med blåmålade träd som faktiskt var väldigt vackert.
Seattle
Kom osökt att tänka på Avatar när jag såg dessa träd.
Vi köpte inget på marknaden utan gick bara runt och kollade på allt spännande som såldes och alla människor som trängdes. Utanför Starbucks (det första Stabucks som startades alltså) ringlade sig kön lång. Eftersom varken jag eller Kristoffer är speciellt förtjusta i det fortsatte vi istället vidare ner till vattnet och sedan promenerade vi bara runt staden.
Jag tyckte att det var festligt med ett ställe som heter Ivars Fish Bar (eftersom Kristoffers pappa heter Ivar) och tvingade Kristoffer att posera. Han tyckte också att det var superskoj som ni ser.
Sedan blev det äntligen dags för oss att ta bussen ut till Bellevue för att äta dumplings på Din Tai Fung. Gud så vi har längtat! Underbara, älskade dumplings. Dock lyckades vi beställa in lite fel grejer så vi fick inte smaka allt som vi ville, men det gjorde inte så mycket. Alltid trevligt att testa på något "nytt" ju.
Seattle
Resten av dagen ägnades åt shopping och sedan lite eftermiddagssiesta på hotellet eftersom vi båda kände oss lite halvsjuka.
På kvällen tog vi oss dock ut för att äta på underbara Sitka & Spruce (rekomenderat av Get you travel on - Jenni) där vi fick äta smaskig mat. Dessutom huserade restaurangen i en väldigt trevlig saluhallsliknande lokal.
Söndagen började vi med brunch på Arabica lounge - ett typiskt hipsterställe med trevlig atmosfär men tyvärr inte så spännande mat. Men definitivt bra att gå till om man bara ska sitta med sin dator och blogga med en kopp kaffe i handen.
Seattle
Kristoffer läser om viktiga nyheter och jag fotar till bloggen. Ungefär så det brukar se ut nu för tiden :)
Vi åt vid ett stort bord där de stod en härlig blandning av ljusstakar och vackra blommor
Jag skippade kaffet och tog en god kopp te istället för då fick jag ju det i en sån här trevlig "kopp".
Efter att ha fått i oss lite mat i magen gick vi ner till Space Needle så att jag också skulle få titta på utsikten (Krsitoffer har ju redan varit uppe i den i höstas). Naturligtvis regnade det i bergen och över havet så jag kunde inte se så långt som jag ville. Men det var festligt ändå.
Space Needle
När vi var uppe kunde vi ser någon form av festivalområde aldeles nära så när vi åkt ner bestämde vi oss för att kolla upp det.
Det visade sig vara Northwest Folklife Festival och det var en salig blandning med människor där. Hippies, hipsters, hemlösa, barnfamiljer, hundfamiljer m.fl. m.fl. Lite väl mycket folk i vår smak så vi köpte varsin pizzaslice och gick på en IMAX föreställning om Tornado Alley (i omvänd ordning) som var spännande.
Seattle
Vansinnigt snygga 3D-brillor på IMAX föreställningen.
Huvudvärk, trötthet och sånt drev oss tillbaka till hotellet igen för en ny eftermiddagssiesta. Vi tog självklart monorailsen tillbaka så att jag skulle ha fått testa på det också. Inte lika festligt som de kabeldragna spårvagnarna i San Francisco, men kul ändå.
Kvällen avslutade vi först med restaurangbesök och sedan promenad till ett gammalt anrikt hotell där vi köpte oss varsin dricka och slappade i de lyxiga sofforna.
Seattle
Den här statyn gjorde mig vääääldigt glassugen...
Och det var faktiskt allt vi gjorde i Seattle för på måndagen var det (äntligen) dags att flyga hem till Madison för att börja förbereda oss för den riktiga resan hem.