torsdag 30 maj 2013

Portland

På tisdagen gick vi upp svintidigt. Typ kl 4. Och ingen vettig frukost fanns att få tag på heller. Och jag som verkligen alltid är orimligt hungrig på morgonen. Men det fanns ändå ljusglimtar. Vi fick t.ex. flyga med Alaskan som visade sig vara ett riktigt bra flygbolag. Underbar crew och äntligen ett flygbolag som fattat att de gör bäst i att fylla på planet bakifrån. Alltid härligt med någon som tänkt till.
Ungefär så här såg vår tisdag ut. Det regnade verkligen konstant. "När det inte regnar, så duggar det", konstaterade Kristoffer på andra dagen.
Vi landade i alla fall i ett regnigt Seattle, hämtade ut vår tuffa hybrid och tog sikte på Portland. Så långt vi kunde se kläddes landskapet av skog och vi kände oss märkligt hemma. Det kan dock ha varit regnet som vräkte ner som påminde oss om Göteborg. Väl framme i Portland hamnade vi i bilkön från helvetet. Med bara några futtiga kilometer kvar till konsultfirman vi skulle besöka. Tillslut kom vi i alla fall fram och fick en genomgång av diverse träkonstruktioner som de höll på med, men det låter jag Kristoffer berätta om. Resten av dagen ägnades åt mer bilåkande, incheckning på hotellet, tax-free shopping (Portland har ingen sälj-skatt!) och avslutade dagen med träning (bara Kristoffer) och bubbelpool (båda).
Portland
Onsdagen började vi med att besöka lite träbroar och när vi klarat av det följde vi Columbiafloden österut för att besöka lite vattenfall. Två stycken blev det. Den ihärdiga nederbörden i kombination med (uppenbarligen) inte helt regntäta jackor och stänk från vattenfallen gjorde oss genomblöta. Det var inte mycket annat vi kunde göra än att skratta åt det och köpa oss varsin rykande het kopp kaffe. I kaffetältet var vi också noga med att dricksa ordentligt eftersom dricksen gick till viktiga saker som puppy food och new starship.
Portland PortlandPortlandPortland
Stela av väta och kyla hoppade vi in i bilen igen och fortsatte följa floden upp till Bonneville Dam. Tyvärr kom vi dit en halvtimma innan de skulle stänga vilket var lite synd. Jag hade lätt kunnat spendera en extra timma där. De hade nämligen både en laxtrappa och laxsluss(?). Jaha, det låter kanske inte så festligt tycker ni. Men ni förstår, de hade utformat laxtrappan och slussen så att besökarna kunde kolla på fiskarna genom glasrutor. Hur festligt som helst ju!
Portland
Jag är överexalterad och pekar ihärdigt på kartan exakt var vi befinner oss.
Jag vet inte riktigt varför det gjorde mig så glad att se. Kanske för att någon var smart nog att tänka på något annat än pengar och elförsörjning när de byggde dammen. Och det är ju alltid fint.
Även om det regnade en massa så var det ändå otroligt vackert. Med höga, dimklädda berg och smaragdgröna skogar.
Portland
Lustigt nog höll de på vattna gräsmattorna. Det tyckte vi kändes lite väl överdrivet med tanke på det porlande regnet. Hur mycket vatten behöver de där gräset egentligen liksom?
Dagen avslutade vi med kvällsmat och utsikt över Portland.