torsdag 23 maj 2013

8 sätt att döda myter om ekologiskt

Förresten. Ett litet sidospår mot vad jag vanligen brukar skriva om, men jag vill bara tipsa om ett bra inlägg som Naturskyddsföreningen skrivit. (De skriver ju massa bra inlägg förståss, och om ni inte brukar gå in och läsa där så kan jag varmt rekommendera att ni gör det).

20121020-IMG_3147
 8 sätt att döda myter om ekologiskt heter artikeln och tar upp följande påståenden/frågor:
1. hur ekologiskt är det med något från andra sidan jordklotet
2. handla svenskt jämfört med att handla ekologisk
3. dyrt med ekologiskt
4. kan jag lita på ekologisk mat
5. rester av bekämpningsmedel i ekologiska produkter
6. på min tid...
7. ekobönderna kör mycket...
8. ekologiskt funkar inte om vi ska mätta alla världens hungriga...
20130512-IMG_8234
Läs hela artikeln för att få lite mer kött på benen. Om ni inte har tid/ork att göra det kommer här en liten sammanfattning. (Hint: svaret på alla frågorna är att köpa ekologiskt.)

1. Även om frakten påverkar mycket är det produktionen som påverkar mest. Lösning: köp ekologiskt!

2. Svenskt är bra, men det är viktigare att välja mycket eko och mycket vego om du vill göra en insats för miljön. Lösning: köp ekologiskt!

3. Det är den oekologiska maten som är för billig. Vad tror du priset är för vattenrening, utarmning av biologisk mångfald, hälsoskador, övergödning etc. egentligen är? Ganska högt ska jag få be att tala om. Lösning: köp ekologiskt!

4. Rädd för att du inte får vad du betalar för (typ hästkött istället för nötkött)? Ekomaten kontrolleras noggrannare än annan mat. Lösning: köp ekologiskt!

5. Det är svårt att odla helt giftfri mat i en förorenad värld. Poängen med att ändå köpa ekologiskt är du bidrar till att mindre otrevligheter sprids i vår miljö, att färre lantbrukare dör av bekämpningsmedelsskador, att djuren har det bättre och att du och dina barn får i er mindre kemikalier. Lösning: köp ekologiskt!

6.FN har nyligen konstaterat att det verkar som om en rad folkhälsosjukdomar kan vara kopplade till alla dessa små doser av kemikalier som vi får i oss under en lång tid. Lösning: köp ekologiskt!

7. Se till den totala miljöpåverkan, inte till en utvald del. Då "vinner" ekologiskt stort. Lösning: köp ekologiskt!

8. ”business as usual” inte är lösningen, utan att det är hög tid att kika på intressanta lösningar inom det ekologiska lantbruket. Lösning: köp ekologiskt!

p.s. De här frågorna är något som jag brottas speciellt mycket (med mig själv) varje gång jag handlar här i USA. Det är nämligen både lättare och svårare att köpa ekologiskt här. Lättare för att de har matkedjor som t.ex. Whole Foods (som marknadsför sig för sin ekologiska mat) men svårare för att de t.ex. inte behöver ha någon ursprungsmärkning på sina varor. Det går t.ex. inte med säkerhet att veta om jätteräkorna i affären/restaurangen verkligen kommer från södra USA eller om de skeppats någonstans från asien. Det går inte att veta om majsen och sojabönorna är genmodifierade eller om djuren matats med genmodifierad mat (så jag får utgå från att allt har spår av genmodifierade produkter om inget annat anges på förpackningen). Vad gäller djurhållning ligger ju dessutom Sverige ljusår före USA, och ekologiskt kött i Sverige betyder inte samma sak som ekologiskt kött i USA. Men. Jag gör vad jag kan. Ibland är jag tvungen att göra avkall på mina principer. Ibland kan jag leva precis som jag strävar efter. Det ska i vilket fall bli så makalöst skönt att komma hem till Sverige och veta var och hur maten är producerad. d.s.

2 kommentarer:

  1. Så inspirerad man blir av ditt ekologiska tänk och kommentarer. Heja dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att du tycker det!
      Kram kram

      Radera