söndag 23 december 2012

Den fjärde advent

Idag är det den fjärde advent och dan före doppardan. För att komma in i rätta julstämningen "firade" vi  detta genom att gå i en av de lutherska kyrkorna här i Madison. Luther Memorial Church är en vacker kyrka på University Ave i nygotisk stil som dessutom nyligen har renoverats och delvis genomgår en pågående renovering.

Det var lite av ett antiklimax. Jag förväntade mig nämligen att få höra välkända psalmer, en predikan om den annalkande glädjen och fyra tända ljus. Nja. Det kanske var helt fel att förvänta sig. För psalmerna som sjöngs hade vi aldrig hört innan och det var dessutom nästan bara psalmer som sjöngs varannan vers av församlingen och varannan av prästen. Ja, det var ju inte så farligt egentligen men lite annorlunda när man inte är van vid det. Men predikan var (tyckte jag) urbota tråkig, saknade röd tråd och fördömde abort - vad nu det har med julen att göra. Kanske pratade han något om glädjen med Jesu födelse, men efter hans långa utläggning om Sagan om Ringen (inte så kul som det låter) så hade jag tappat intresset. Jag fick heller inte fyra fina ljus i en ljusstake, men det var väl lite väl mycket att hoppas på antar jag... So, all in all. Man kan väl säga som så att vi kommer nog inte gå tillbaka dit om det inte är för att fördjupa oss i arkitekturen...

Eftersom jag inte fick någon julstämning i kyrkan så ordnade jag det när vi kom hem i stället :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar